کد مطلب:312346 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:211

نیکوکارترین خاندان
برگرفته از: «اهل بیت ابر».

با هم به چهره ی زیبای نیكوكار و نیكی در صحیفه ی وحی خداوند می نگریم:

لیس البر أن تولوا وجوهكم قبل المشرق و المغرب و لكن البر من آمن بالله و الیوم الآخر و الملائكة و الكتاب و النبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساكین و ابن السبیل و السائلین و فی الرقاب و أقام الصلوة و آتی الزكوة و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی البأساء و الضراء و حین البأس اولئك الذین صدقوا و اولئك هم المتقون [1] .

نیكی آن نیست كه چهره هاتان را به سمت مشرق و مغرب بگردانید. نیكوكار كسی است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب و پیامبران ایمان آورد و دارایی را با وجود آن كه دوستش می دارد به خویشان و یتیمان و مسكینان و در راه ماندگان و خواهندگان و بردگان بدهد، نماز به پا دارد و زكات بپردازد. اینان هر گاه عهد می كنند بدان وفا می كنند و در سختی ها و دشواری ها و به وقت رنج، شكیبایی می ورزند. آنان كسانی هستند كه راست می گویند و آنان پرهیزكاران اند.



[ صفحه 211]



خداوند در این آیات روشنگر، تصویر نیكی را در قامت نیكوكار نمایش می دهد و واژه «بر» [2] را با تعریف «ابرار» تفسیر می كند [3] و سپس ویژگی آن ها را در سه محور اساسی بر می شمارد: [4] .

اول: معارف (من آمن بالله و الیوم الآخر و الملائكة و الكتاب و النبیین).

دوم: رفتار (آتی المال علی حبه... و اقام الصلوة و آتی الزكوة).

سوم: اخلاق (و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی الباساء و...).

آیا شما كسانی را برتر از اهل بیت امام حسین (ع)، علی اكبر (ع)، ابوالفضل (ع) و زینب كبری (ع) در این خصلت های الهی می شناسید؟ یك بار دیگر آیه ی فوق را با هم به دقت تلاوت می كنیم و در كنار آن فضایل ابوفاضل عباس بن علی (ع) را به یاد می آوریم: ایمان، احسان، انفاق، ایثار، عبودیت، وفای به عهد - به ویژه در پیمان خود با امام حسین (ع) - شكیبایی در سختی و زیان و هنگام جنگ، صدق، تقوا [5] .


[1] بقره: 177.

[2] «البر: الاتساع في الاحسان و الزيادة». مجمع البحرين، ج 1، ص 184.

[3] گويا نيكوكاران آن گاه كه به عالي ترين درجه ي اخلاص نايل گردند، عين نيكي مي شوند.

[4] در اين زمينه بنگريد به: الميزان، ج 1، ص 428.

[5] بررسي پيرامون «بر» و «ابرار» و «جايگاه ابرار در بهشت» در بخش پاياني همين فصل خواهد آمد.